fbpx
SammanhållningTräning

Företagshälsovård som är kul och fungerar – 5 tips på hur du lyckas

By 11 februari, 2020 No Comments
företagshälsovård
Konditionen försämras på arbetsplatserna, trots att så många vet hur viktig den är. För att skapa en framgångsrik motionsaktivitet har vi ett recept som fungerar – att HA KUL! Så här lyckas du.
Författare: Oskar Boding.
Läsning: 5 min.
Oskar Boding är en av grundarna till We+ och brinner för att skapa nya vanor med regelbunden träning och genom det förändra människors liv.

Företagshälsovård är inte bara att kolla blodtrycket hos doktorn. Framsynta företag ser till att företagshälsovård är förebyggande och stärker personalen genom att motivera dem till att motionera. Men hur ska man göra för att lyckas och få med så många som möjligt?

Företagshälsovård som lyfter ur soffan

Nästan varannan svensk i arbetslivet har hälsofarligt dålig kondition. Konditionen försämras på Sveriges arbetsplatser samtidigt som våra köp av gymkort ökar årligen. Sverige är det land i Europa som har flest gymkort per invånare enligt Deloittes hälsa- och fitnessmarknadsrapport. Men få använder gymkorten. Enligt Friskis och Svettis är bara 65% av medlemmarna aktiva, där aktiv innebär minst ett besök varannan vecka. Varför fastnar vi i tv-soffan när vi vet att vi måste, vi så gärna vill och alla möjligheter finns?

Nyckeln är att ha kul

När en arbetsgivare skall uppmuntra sina medarbetare till regelbunden fysisk aktivitet skall en sak stå i centrum – alltid, oavsett vilken aktivitet det är: att HA KUL. Det är då resultaten blir som bäst. Därför har vi på We+ sedan start alltid satt medarbetarens upplevelse i centrum. Fokus är på att ha roligt och att man ska känna sig motiverad!

”Personalens favorit”

Resultatet har blivit kunder som återkommer och medarbetare som längtar till nästa utmaning oavsett individens träningsnivå. We+ har blivit något av ”personalens favorit”!

Företagshälsovård som är ”win-win”

För arbetsgivaren såväl som de anställda finns stora fördelar och mycket att vinna. En väl genomförd hälsoaktivitet är lätt att räkna hem och kan ge stora besparingar och förbättringar. Läs vår artikel om detta.

”Alla peppar varandra med träningspass och foton. Nivån på engagemanget är mycket högre än vi någonsin drömt om. En enda utmaning kan exempelvis ha över 80 000 "likes", 40 000 kommentarer och 5 000 foton. Och alla företag vi jobbar med får fantastiska resultat. Det bevisar verkligen vår huvudtanke med hur viktigt det är med motivation och att man känner att det är kul att delta!”
Mikael Bredberg, en av grundarna till We+

5 tips på hur våra aktiviteter med företagshälsovård ofta blir ”personalens favorit”:

Alla är välkomna på lika villkor

I We+ är alla alltid välkomna på lika villkor. I positiva ordalag peppar medarbetarna varandra att komma i väg på sina motionspass. Det spelar ingen roll om det är en rask promenad efter lunchen eller maraton. Alla peppar alla - oavsett nivå.

Fokus på gruppen och laget

I We+ till hör alla medarbetare en mindre grupp som stöttar, peppar och inspirerar. Allt blir roligare i ett lag där kan känner tillhörighet och känner sig sedd.

Socialt

We+ kärna är ett socialt flöde av bilder videos kommentarer och pepp. Det sociala peppet finns i 3 nivåer: Gruppens flöde, Företagets flödet och Inspirations flöde. Det sociala inspirerar, engagerar och skapar stark sammanhållning.

Mjuk tävling

I We+ är alla pass värda lika mycket och du får göra max 1 pass/dag. Grupperna tävlar mot varandra i antal pass/vecka i snitt. Inga konstiga omräkningar i minuter eller kalorier. Lätt att kommunicera, lätt att förstå och alla är med på lika villkor.

Välgörenhet

Något som är extra roligt och uppskattat av We+ användare är kopplingen till välgörenhet. Skänk 5 eller 10 kr per pass till välgörande ändamål eller planterar ett träd för varje motionspass som medarbetarna gör.
Kontakta We+ idag för en kostnadsfri demo och genomgång.

Vi visar hur det fungerar och tillsammans kan vi titta på hur det skulle passa i just din organisation.

Några av våra kunder

Globalt

Sandvik Rock Tools har gjort fyra globala aktiviteter med We+ som enar och sprider glädje till kollegorna i över 20 länder.

Välgörenhet

Fujitsu kopplade We+ aktiviteten till sitt sociala engagemang. Varje pass innebar att Fujitsu donerade pengar till välgörenhet.

Safety Week

We+ lanserades för tusentals medarbetare som en del av Skanskas årliga Safety week och blev en stor succé.

Uppslutning

En gedigen informationskampanj resulterade i att 75 % av medarbetarna anmälde sig till  ”Canon Stronger Together”.

+ 88%

Kraftfulla resultat. Kollegorna på Electrolux ökade motionsnivån med 88% i snitt under aktiviteten med We+.

Socialt

För Spotify var den sociala interaktionen i We+ viktigast. Ett enkelt, hälsosamt och socialt sätt att ena en globalt spridd arbetskraft.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev