Genom fint lagarbete och uppmuntrande pepp har hälsosatsningen #pep@work fått många i rörelse. Responsen och engagemanget från personalen har varit fantastiskt och vi har peppat varandra inte mindre än 83 000 ggr.
Genom #pep@work har KI, Avonova och We+ visat hur en gemensam hälsosatsning där man hjälper sig själv genom att hjälpa andra, är främjande både för sitt eget hälsobeteende och företagets gemenskap.
Författare: Oskar Boding.
Läsning: 5 min.
Oskar Boding är en av grundarna till We+ och brinner för att skapa nya vanor med regelbunden träning och genom det förändra människors liv.
Medarbetarnas hälsa och välmående i fokus på KI
Karolinska Institutet (KI) är internationellt känt som ett av världens ledande medicinska universitet och strävar inte bara efter att vara bäst i världen när det gäller medicinsk forskning och utbildning, utan också att vara ett föredöme när det kommer till medarbetarnas hälsa och välmående.
KI vet värdet av att satsa på välmående personal och skapar därför goda förutsättningar för medarbetarna att ta hand om sin hälsa. En uppskattad hälsoaktivitet var #pepatwork som genomförts i samarbete med Avonova, Nordens ledande leverantör av företagshälsovård, och We+, Sveriges ledande tjänst för fysisk aktivitet och teamkänsla.
MINSKNING AV INAKTIVA MEDARBETARE
85% av de inaktiva hittade en mer aktiv livsstil under aktiviteten, något som bör ha visat sig i form av ökat fokus och produktivitet.
Ökad motionsnivå
Deltagarna ökade motionsnivån med 69% och motionerade i snitt 4,9 pass per vecka i snitt.
Fysisk aktivitet
Deltagarna motionerade 315 min per vecka i snitt, vilket är långt bättre än WHO’s tuffa rekommendationer på 150 min för ett hälsosamt liv.
”Två flugor i en smäll” – förbättrad hälsa och starkare sammanhållning
Syftet med #pepatwork var tvåfaldigt.
- Att engagera och motivera KI:s personal till fysisk aktivitet.
- Att bidra till ett KI och låta medarbetarna jobba i lag, peppa varandra och dela sina upplevelser både inom laget och med hela företaget.
Imponerande resultat
Resultaten från #pepatwork har varit imponerande. Deltagarna har i genomsnitt motionerat 4,9 pass per vecka, vilket är en ökning med hela 69% jämfört med tidigare. Otroligt nog har 85% av de tidigare inaktiva medarbetarna hittat en mer aktiv livsstil tack vare aktiviteten.
”Det är fantastiskt att se hur mycket dessa hälsoresultat betyder för medarbetarnas välbefinnande”
/Claudia Noueched på Avonova
Helt nytt inspirationsflöde i We+ applikation
För att inte begränsa sig till bara fysisk aktivitet, har We+ utvecklat ett inspirationsflöde till KI. Detta inkluderar schemalagda inlägg, artiklar, program och videoklipp som dyker upp i ett separat flöde.
Elisabeth Svanfelt på KI kommenterar, ” Inspirationsflödet är ett bra sätt att kunna komplettera med ytterligare perspektiv för hälsan och även inspirera till vår dagliga friskvårdsverksamhet på KI. Att vi själva på ett smidigt och enkelt sätt har kunnat styra denna kanal har vi uppskattat mycket. We+ har generellt varit väldigt lyhörda för våra idéer och varit mycket smidiga att samarbeta med. Jag kan varmt rekommendera verktyget som en inspirerande boost där man också får möjligheten att lära känna fler sidor av sina kollegor.”
”We+ har utvecklat ett inspirationsflöde med artiklar, program och videoklipp som ett komplement till en rolig motionsaktivitet. Det är ett jättebra sätt att hålla hälsan i fokus.”
/Elisabeth Svanfelt, Health Promotion Specialist på Karolinska Institutet
Kontakta We+ idag för en kostnadsfri konsultation.
Vill du skapa en framgångsrik hälsoaktivitet? Vi visar hur det fungerar och tillsammans kan vi titta på hur det skulle passa i just din organisation.
Några av våra kunder
Sammanhållning
We+ lanserades för att stärka gemenskapen under en pandemin. Resultatet blev fantastiskt även för hälsan.
Globalt
Sandvik Rock Tools har gjort fyra globala aktiviteter med We+ som enar och sprider glädje till kollegorna i över 20 länder.
Safety Week
We+ lanserades för tusentals medarbetare som en del av Skanskas årliga Safety week och blev en stor succé.
Uppslutning
En gedigen informationskampanj resulterade i att 75 % av medarbetarna anmälde sig till ”Canon Stronger Together”.
+ 88%
Kraftfulla resultat. Kollegorna på Electrolux ökade motionsnivån med 88% i snitt under aktiviteten med We+.
Socialt
För Spotify var den sociala interaktionen i We+ viktigast. Ett hälsosamt och socialt sätt att ena en globalt spridd arbetskraft.